Beautiful * Monster }










profile friends entry dashboard followers facebook twitter older newer
❁ Mak
Monday, December 12 | 16:51

Assalamualaikum. Ambik kau entry panjang kali ni aku nak tulis. Kenapa korang tak percaya aku boleh masak? Sebab aku baru enam belas tahun? Atau sebab aku perempuan KL? Anak dara KL tak reti masak. Seriously? Dude, kau hidup zaman mana. Bukan semua anak dara KL tak reti masak. Ada family yg menetap di KL masih mementingkan adat untuk mendidik anak-anak perempuan mereka supaya reti memasak sejak dari kecil . Daripada hanya mengupas kulit bawang sampai lah si anak perempuan tu dah boleh memasak di dapur seorang diri . Tak semua keluarga suka untuk mengupah orang gaji atau maid lah senang cakap untuk menjaga keperluan rumah mereka walaupun mereka sebenarnya mampu untuk berbuat demikian. Like my mother. Bukanlah nak kata aku si anak dia yg baru enambelas tahun ni dah terer sangat memasak. For sure lah kakak-kakak aku lagi terer dan banyak lagi resipi yg aku kena belajar. Dan ya, aku masih lagi tengah belajar. But mak, she's veryvery concerned with the tradition that daughter has to get into the kitchen to cook . And bukannya jadi pak pacak, tunggul, mcm majikan yg menyaksikan pekerjanya buat kerja. Katanya, orang perempuan yg rajin masuk dapur akan cepat dapat jodoh. I don't know. People said orang dulu-dulu lebih mempunyai pengalaman. Mereka terlebih dahulu sudah merasa asam garam kehidupan. Dan aku percaya apa yg dikatakan oleh mereka. Every single word yg keluar dari mulut mak sangat betul. Tuhan sayangkan mak. Apa yg dikatanya, pasti menjadi kenyataan. Kun faya kun kata orang Arab. Sama ada lambat atau cepat kebenaran kata-kata mak. Itu lah orang kata keberkatan mulut seorang ibu. Dan mak ialah contoh terbaik pernah aku jumpa. Terima kasih mak. Saya sudah mampu untuk memasak di dapur seorang diri tanpa bantuan sesiapa (sampai meletup minyak goreng ikan dekat muka
aku -.-' ) . ILOVEYOU mak. Muah muah. (:





written by anak mak ,
fasha roslan